6 روش هایجک و سرقت اطلاعات
پیام رسان بلاگ آموزشی 6 روش هایجک و راه های جلوگیری از آن

6 روش هایجک و راه های جلوگیری از آن

نوشته ای از مهدی نامور
انتشار در تاریخ 9 آبان 1400
دسته بندی: آموزشی, بلاگ

امروزه با فراگیر شدن اینترنت و به اشتراک گذاشتن گسترده اطلاعات در بستر وب، امنیت اطلاعات به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن بگذریم. هکرها از راه و روش‌های مختلفی برای سرقت اطلاعات ما استفاده می‌کنند که هایجک کردن اطلاعات یا Hijacking یکی از رایج‌ترین آن‌ها است. اگر نمی‌دانید هایجک چیست و چگونه باید خود را برای مقابله با این روش سرقت اطلاعات آماده کنید، توصیه می‌کنیم به هیچ وجه این مقاله را از دست ندهید. تا پایان این مطلب با پیام رسان همراه باشید تا در مقابل هکرها از اطلاعات خود مراقبت کنید.

هایجک(سرقت اطلاعات)چیست؟

احتمالاً اصطلاح هایجک را در فیلم‌ها یا اخبار شنیده‌اید.

زمانی که هواپیما در هوا دزدیده می‌شود و به کنترل سارقان در می‌آید گفته می‌شود هایجک یا Hijacking رخ داده است. در فضای مجازی نیز هایجک زمانی رخ می‌دهد که هکرها با حمله به شبکه کنترل ارتباط بین سیستم قربانی و سرورها را به دست می‌گیرند. در واقع در هایجکینگ اینترنتی، اطلاعات رد و بدل شده بین سیستم کاربر قربانی و شبکه به سرقت می‌رود.

هکرها می‌توانند از این طریق اطلاعات مهمی همچون رمز عبور، اطلاعات حساب بانکی، ایمیل و … را به سرقت ببرند. حتی زمانی که از پنل پیامکی استفاده می‌کنید ممکن است هکرها اطلاعات ارسال شده از سایت از طریق اس ام اس را نیز کنترل کنند. بنابراین اهمیت زیادی دارد که انواع روش‌های هایجکینگ آشنا باشید تا از اطلاعات سایت، کاربران و اطلاعات شخصی خود محافظت کنید.

انواع سرقت اطلاعات در اینترنت

هایجک خود یکی از انواع حملات سایبری است که توسط هکرها انجام می‌گیرد. با این حال، انواع مختلفی دارد و به شکل‌های مختلفی ممکن است رخ دهد. اگر قصد خرید پنل پیامکی و استفاده از آن در سایت خود را دارید و اطلاعات مهم کاربران در سایت شما ذخیره می‌شود توصیه می‌کنیم حتماً با انواع هایجک آشنا شوید. همچنین اگر کاربر ساده اینترنت هستید و برای اطلاعات شخصی خود اهمیت زیادی قائلید نیز آشنایی با این روش‌ها و نحوه جلوگیری از آن‌ها اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت. ما در اینجا برای آشنایی بیشتر کاربران سامانه پیامکی پیام رسان با انواع Hijacking، چند نوع از مهم‌ترین روش‌های هایجک را معرفی می‌کنیم.

DLL هایجک چیست؟

در DLL Hijacking از ویژگی های ویندوز برای پیدا نمودن مسیر DLL جهت تخریب، مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از DLL هایی که در یک برنامه مورد استفاده قرار می گیرد اطلاع داشته باشید ، می توانید آنرا با یک فایل دیگر در هاست مورد نظر تعویض نمایید و حملات خود را تحت نظر بگیرید. آدرس های مورد استفاده در ویندوز :

DLL هایجک

Session Hijacking چیست؟

یکی از روش‌های رایج هایجک کردن اطلاعات در اینترنت، Session Hijacking نام دارد. در این روش از Session های کامپیوترهای معتبر برای دسترسی به اطلاعات و سرویس‌های سیستم استفاده می‌کنند. سرقت کوکی‌ها، اطلاعات احراز هویت کاربران و.. از نتایج این نوع هایچک است.

در Session Hijacking یک سیستم میانجی بین وب سرور و کاربر قرار می‌گیرد و با استفاده از ذخیره نمودن کوکی‌ها، اطلاعات کاربران را ذخیره می‌کند. اگر از افزونه‌های احراز هویت پیامکی مانند افزونه ارسال کد تایید در وردپرس ( افزونه دیجیتس ) استفاده می‌کنید، باید مراقب باشید تا اطلاعات شما توسط این روش به سرقت نروند. استفاده از سایت‌های امن و معتبر که از گواهینامه SSL استفاده می‌کنند می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از هایجک شدن اطلاعات در این روش باشد.

Fake page چیست؟

یکی دیگر از روش‌های ساده و رایج هایجک کردن اطلاعات کاربران، استفاده از صفحات تقلبی یا Fake Page است. این صفحات معمولاً مشابه صفحات سایت‌های معروف و پربازدید هستند که در آن‌ها اطلاعات حساب کاربری، حساب بانکی، رمز عبور یا سایر اطلاعات حساس کاربر دریافت می‌شود. معمولاً با بررسی آدرس این صفحات و تطابق آن‌ها با آدرس سایت‌های اصلی و واقعی می‌توان از به دام افتادن در دام هکرها جلوگیری کرد. لینک‌هایی که از طریق پیامک ارسال می‌شوند و حتی پیام‌های چند رسانه‌ای (MMS) نیز می‌توانند راهی برای هایجک کردن اطلاعات شما باشند. بنابراین قبل از کلیک کردن روی آن‌ها از معتبر بودن فرستنده و درست بودن آدرس‌ها اطمینان حاصل کنید.

MITM Hijacking یا Man-in-the-middle چیست؟

انواع روش هایجکینک

در ادامه معرفی انواع هایجک اینترنتی قصد داریم یکی از معروف‌ترین روش‌های سرقت اطلاعات را معرفی کنیم. MITM Hijacking یا Man-in-the-middle روشی است که به در زبان فارسی به حمله مرد میانی معروف شده است. در این روش یک واسط یا میانجی بین ارتباط شبکه قرار می‌کند و اطلاعات رد و بدل شده را شنود می‌کند. این روش ممکن است با بارگذاری یک بدافزار در مرورگر یا حتی از طریق ایجاد صفحات پنهان در سایت‌ها انجام بگیرد. در دنیای پیامک‌ها نیز استفاده از بد افزارهای دایورت پیامک به شخص سوم نیز از نوع MITM Hijacking یا Man-in-the-middle به حساب می‌آیند.

Browser Hijacking یا هایجک مرورگر چیست؟

در هایجک مرورگر معمولاً با یک ویروس یا بدافزار نصب شده روی مرورگر رو به رو هستیم که به جای صفحه پیش فرض مرورگر (کروم یا موزیلا)، صفحه خطا یا صفحه جستجو را برای کاربر به نمایش در می‌آورد. زمانی که کاربران از صفحه جستجو اقدام به پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود می‌کنند، ویروس با هایجک کردن اطلاعات آن‌ها را برای مهاجم ارسال می‌کند.

ایمیل هایجکنیگ چیست؟

طبق آمار درصد بسیار بالایی از کاربران و خصوصاً شرکت‌ها با حملات ایمیل هایجکینگ رو به رو می‌شوند. در این روش مهاجم با به دست آوردن اطلاعات کاربر و رمز عبور ایمیل، کنترل ایمیل را به دست می‌گیرد و اقدام به ارسال ایمیل‌های SPAM می‌کند. معمولاً کاربران زمانی متوجه این مشکل می‌شوند که تعداد زیادی ایمیل ناخواسته از طرف آن‌ها ارسال شده باشد.

افرادی که ایمیل خود را در فضای مجازی قرار می‌دهند و رمز عبور قدرتمندی برای ایمیل‌ها ندارند بیشتر از سایرین در معرض هایجک ایمیل هستند. در صورتی که سرویس دهنده ایمیل (مثلاً Gmail) متوجه آلوده شدن اکانت شما شود، آن را تعلیق خواهد کرد و تا امن شدن اکانت امکان دسترسی به آن را ندارید. وضعیت مشابهی ممکن است در استفاده از پنل های پیامکی رخ دهد.

برای مثال هکرها یا بعضی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پیامک تبلیغاتی غیر معتبر و نا امن، از پنل شما یا خط پیامکیتان برای ارسال پیامک منطقه ای یا سایر انواع تبلیغات پیامکی اسپم استفاده می‌کنند. در این حالت نتنها هزینه زیادی به شما تحمیل می‌شود بلکه ممکن است خط شما نیز به دلیل ارسال پیامک اسپم تعلیق شود. استفاده از خدمات شرکت‌های معتبر و ثبت شده مانند پیام رسان می‌تواند از چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

با کمک پیام رسان از امنیت خود مطمئن شوید

در این مقاله سعی کردیم با انواع هایجکینگ و روش‌های مختلف سرقت اطلاعات آشنا شویم. اگر نگران امنیت خود در فضای مجازی هستید توصیه می‌کنیم تنها از سایت‌های امن دارای گواهینامه SSL استفاده کنید، روی لینک‌های نامعتبر کلیک نکنید، آنتی ویروس قدرتمند نصب کنید و در نهایت از خدمات سایت‌های معتبر و ثبت شده به صورت رسمی مانند پیام رسان استفاده کنید. ما تمامی لینک‌هایی که در پیامک‌های ارسال شده از پنل قرار می‌گیرد را بررسی می‌کنیم تا از امنیت کاربران خود مراقبت کنیم. همچنین با استفاده از گواهی نامه SSL معتبر و پشتیبانی فنی قوی امنیت پنل خود را تضمین می‌کنیم. شما می‌توانید همین حالا از طریق تماس با شماره‌های موجود در سایت، از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

این مقاله مفید بود ؟

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای : 0

هنوز کسی به این مطلب رای نداده ؛ شما اولین نفر باشید !

تحریریه از مهدی نامور

مهدی نامور

مهدی پسر آروم و خونسردیه، توی کارش جدیه و هر کاری رو بسپاری بهش میدونی که تمام توانش رو برای انجامش میذاره و عاشق چالش هاست،به نتیجه فک میکنه دانش آموخته رشته مدیریته اهل مطالعه و سینماست و عاشق کتاب های خودکاوی و فلسفیه

ارسال کامنت

ثبت نام ورود